ONMIDDELIJKE EN GERICHTE FEEDBACK BIJ OPEN VRAGEN DANKZIJ AI

Formatief handelen is een effectieve manier om leerlingen en studenten inzicht te geven in hun leerproces. Een belangrijke randvoorwaarde voor formatief handelen is het geven van gerichte en persoonlijke feedback aan leerlingen en studenten op basis van hun antwoorden op vragen.

Als docent sta je voor de uitdaging om op een effectieve manier de kennis van je studenten te beoordelen. Grofweg kun je kiezen tussen gesloten en open vragen. Gesloten vragen bieden het voordeel van eenvoudige beoordeling en testen specifieke kennis, maar de antwoordopties zijn sturend.

Aan de andere kant bieden open vragen een kans om giswerk te minimaliseren en zijn ze perfect geschikt voor het testen van complexe vaardigheden waarbij verschillende concepten moeten worden gecombineerd. Het nadeel? Het nakijken en geven van persoonlijke feedback kost tijd, en juist die persoonlijke feedback is heel waardevol en essentieel voor het leerproces.

Ruim een jaar geleden hebben wij onszelf uitgedaagd met de vraag: hoe kunnen we docenten de mogelijkheid geven om gepersonaliseerde feedback te geven bij open vragen zonder dat het veel tijd kost?

Deze uitdaging leidde tot de ontwikkeling van AutoGrade 1.0 waarmee leerlingen en studenten onmiddellijke feedback krijgen op hun antwoorden. Hoewel AutoGrade 1.0 beperkt was, waren docenten heel enthousiast over de mogelijkheden die het bood.

Kort na de lancering van AutoGrade 1.0 heeft OpenAI ChatGPT geïntroduceerd. ChatGPT maakt gebruik van een zogenaamde LLM (Large Language Model). Dit geavanceerde taalmodel overtrof snel onze verwachtingen. Daarom hebben we het naadloos geïntegreerd binnen LeerLevels.

LeerLevels maakt nu gebruik van hetzelfde krachtige taalmodel als ChatGPT om antwoorden op open vragen te beoordelen en te voorzien van feedback. Als docent hoef je maar één voorbeeld van een goed antwoord te geven. Het taalmodel vergelijkt of het antwoord van een leerling of student in essentie hetzelfde is. Als het antwoord overeenkomt met dat van de docent, kan de leerling of student doorgaan naar de volgende vraag. Zo niet, dan krijgt de leerling of student persoonlijke feedback, geformuleerd als een uitdagende vraag om het denkproces te stimuleren. 

De integratie van het taalmodel van OpenAI binnen LeerLevels stelt docenten in staat om te profiteren van de voordelen van open vragen, zonder aanzienlijke tijd te hoeven besteden aan het nakijken en het verstrekken van individuele feedback.

De recente lancering van nieuwe taalmodellen van OpenAI biedt nog meer mogelijkheden. Na de eerste succesvolle integratie gaan wij onderzoeken hoe we de kracht van de nieuwe taalmodellen kunnen inzetten ten behoeve van goed onderwijs.

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief.

Vorige
Vorige

De noodzaak van modulair lesmateriaal

Volgende
Volgende

AAN DE SLAG MET DE DUURZAAMHEIDSTRANSITIE